حل مشکل رنگ و رزولوشن بازیهای رایانه ای در ویندوز 7
نوشته شده توسط : خودم :-)

 حل مشکل رنگ و رزولوشن بازیهای رایانه ای در ویندوز 7

گاهی اوقات یک بازی که در ویندوز XP به راحتی اجرا می شود در ویندوز 7 ، بعد از نصب به درستی اجرا نمی شود.

ممکن است بازی اصلاً اجرا نشود یا پیام خطا بدهد. ممکن است اجرا شود اما از لحاظ ابعاد و رزولوشن منطبق بر مانتیور نباشد یا رنگها را ناقص نشان دهد.

من مشکل رنگ و رزولوشن را قبلاً در هنگام نصب بازی Age of empires 2  (عصر فرمانروایان) در ویندوز 7 دیدم. در سوال و جواب های سایت مایکروسافت توانستم مشکلات بازی را حل کنم. مشکل به این صورت بود که رنگ آیتم های بازی بسیار ناجور بود و دو نوار عریض مشکی رنگ از دو طرف صفحه بازی را دربرگرفته بود و صفحه ی مؤثر بازی کوچک و ریز شده بود.

چندی قبل یکی از دوستان در این مورد از من پرسید و در ضمن، چون می دانم بازی های استراتژیکی مانند Age of Empires طرفداران زیادی دارند و سایرین هم ممکنه در بازیهای مختلف با همین مشکلات روبرو بشن (با توسعه لپ تاپ ها و مانیتورهای Wide Screen مشکل رزولوشن زیاد دیده می شود)، در این مطلب قصد دارم تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.

می دانیم که خطاهای بازی­ها گوناگون هستند و نمی­توان در یک پست به تمامی آنها پرداخت. معمولاً با جستجو در اینترنت می­توانید مشکل را حل کنید اما باید بدانید که چه چیزی را و چگونه جستجو نمایید.

 

راه حل هایی که اینجا خواهم گفت در مورد مشکلات نصب کردن بازیها نیست و در مورد حل مشکلات اجرا کردن آنهاست.

 

حل مشکل رنگ:

بعضی از بازیها در ویندوز 7 بد رنگ هستند یعنی رنگ­های بازی به صورت ناقص و بی کیفیت به نمایش درمی آید. مثلاً این مشکل را من در بازی Age of Empires 2 The conquerors (بازی عصر فرمانروایان) دیدم. برای رفع مشکل باید پنجره­ی Task Manager را باز کنید و Explorer.exe را End Process نمایید. با انجام این کار، تمامی آیکونهای روی دسکتاپ و نوار Taskbar ناپدید خواهند شد. حال از منوی فایل در بالای پنجره ی Task Manager گزینه New Task را باز کنید و به کمک دکمه ی Browse آدرس بازی را پیدا کرده OK را بزنید. مشکل رنگها در بازی، رفع خواهد شد.

 

حل مشکل رزولوشن (در مانیتورهای Wide Screen):

از آنجا که ویندوز 7 خودش اکثر درایورهای سخت افزاری را نصب میکند، معمولاً بعد از نصب ویندوز نیازی به نصب درایور کارتهای صدا یا گرافیک، یا درایور مودم و ... نخواهد بود. هرچند این کار مزیت بزرگی است اما معایبی هم دارد. در تمام لپ تاپ هایی که از کارتهای گرافیک اینتل (Intel) استفاده می کنند نصب درایور توسط ویندوز 7 انجام می گیرد. بنابراین لازم است تا ابتدا شما درایور گرافیک را نصب کنید. دوستانی که لپ تاپ های آنها دارای کارت گرافیک Intel  است به سایت Intel مراجعه کرده و آخرین ورژن از Intel media graphics accelerator را که با نوع سیستم عامل و سخت افزار آنها مطابقت دارد دانلود کرده و نصب کنند. (به intel.com وارد شده و از قسمت support گزینه Drivers and downloads را انتخاب کرده و سپس Chipset را انتخاب و بعد از آن laptop Chipset را انتخاب کنید. سپس گزینه ­ی دلخواه را انتخاب نمایید.)

(برای دیدن نوع کارت گرافیک و یا تغییر تنظیمات آن باید پنجره Display setting را باز کنید. در ویندوز 7 باید بر روی دسکتاپ رایت کلیک کرده و گزینه screen resolution را انتخاب کنید سپس با کلیک بر روی Advanced Setting پنجره Display Setting را باز کنید. اگر درایور کارت گرافیک شما توسط ویندوز نصب شده باشد چهار زبانه در این پنجره وجود خواهد داشت که نام اولی adapter است. در زبانه adapter عبارتی که جلوی chip type می بینید نشان دهنده ی نوع chipset شما است. بعد از نصب درایور جدید، یک زبانه جدید به پنجره Display setting  اضافه می شود. در این زبانه شما می توانید تنظیمات کارت گرافیک خود را تغییر دهید)

بعد از نصب درایور کارت گرافیک باید وارد تنظیمات آن شوید و گزینه scaling را به Full Screen تغییر دهید.

 

عدم وجود یک dll :

 اگر بازی در هنگام اجرا پیام خطایی مبتنی بر فقدان یک فایل dll می دهد، آن فایل را از اینترنت دانلود کرده و در پوشه System32 کپی نمایید.

 

یک راه حل عمومی:

اگر بازی اجرا نمی شود یا ناقص اجرا می­شود، بر روی آیکون بازی کلیک راست کرده و گزینه­ی Properties را انتخاب کنید. سپس به زبانه ی Compatibility را باز کرده و در آن یک ویندوز با ورژن قدیمی تر را انتخاب کنید. شاید مشکل بازی با این کار حل شود. در این پنجره شما می­ توانید اثرات گرافیکی ویندوز 7 را نیز بی اثر نمایید.

گاهی اوقات نیز برنامه یا بازی نیاز دارد تا با توان مدیریتی اجرا شود که در این صورت بر روی آیکون آن رایت کلیک کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. در این حالت از ویروسی نبودن برنامه یا بازی باید اطمینان حاصل کنید.

 

در انتها هم لازم است یادآوری کنم که جستجو در اینترنت را هرگز فراموش نکنید! حتماً یه راهی برای حل مشکل پیدا خواهد شد. مخصوصاً کلید واژهای انگلیسی را در جستجو مورد استفاده قرار دهید. اگر در انگلیسی ضعیف هستید مهم نیست چون از علائم و عبارات رایانه ی که بی اطلاع نیستید. در فروم­های انگلیسی زبان با کمی دقت راه را پیدا خواهید کرد.

 

javahermarket




:: بازدید از این مطلب : 21831
|
امتیاز مطلب : 170
|
تعداد امتیازدهندگان : 50
|
مجموع امتیاز : 50
تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
milad در تاریخ : 1393/6/21/5 - - گفته است :
خیلی عالی بود واقعا ممنون.

/weblog/file/img/m.jpg
آرش در تاریخ : 1391/11/15/0 - - گفته است :
بسیار عالی بود ، ممنون };-};-};-

/weblog/file/img/m.jpg
ا در تاریخ : 1391/7/1/6 - - گفته است :
سلام داداش
بعد از نصب درایور جدید، یک زبانه جدید به پنجره Display setting اضافه می شود. در این زبانه شما می توانید تنظیمات کارت گرافیک خود را تغییر دهید)
دقیقا میشه بگی زبانه جدیدی که اضافه میشه اسمش چـــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــی هست؟؟؟؟!!

/weblog/file/img/m.jpg
behi در تاریخ : 1390/8/1/0 - - گفته است :
آقا دمت گرم خیلی حال دادی

/weblog/file/img/m.jpg
بابک در تاریخ : 1390/2/8/4 - - گفته است :
تشکر. خیلی کمکم کردی...


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: